Ägg Toggle

Nässelsoppa…

Ett vårtecken förutom att gatorna sopas är helt klart att nässlorna dyker fram lite här och var. Härom dagen när jag och övriga medlemmar av familjen tog en promenad upptäckte vi just nässlorna där bredvid vägkanten och genast gav tanken på att äntligen få göra nässelsoppa ett slag likt en rivningskula mellan fontanellerna på mig. Sambon skrek i högan sky att de där nässlorna kan du ju inte ta som står här bredvid vägen där alla äckliga och nedsmutsande bilar far fram …och inte håller de hastigheten heller och de är säkert rostiga.

Så blev det nässelsoppa då, men jag plockade nässlorna på ett mer icke-trafikerat ställe vilket faktiskt kändes bättre till och med för mig.

Endast med den minsta saxen man kan tänka sig, ja en sådan som sitter på en fällkniv så plockade jag de spädaste nässlorna jag kunde hitta. Till en början tog jag i stjälkarna eftersom där sitter ju inga microtaggar som kan stickas och skapa den brännande känslan…eller!!?
Det började bulta härligt i pekfingertoppen efter en kort stund och jag inser att jag koncentrerat en härlig mängd nässelgift just där och det var också här i denna stund som jag insåg att även stjälkarna är lite giftiga. Men äta dem går bra!

Recept nässelsoppa som jag gjord den. 4 pers.
1 liter lätt packade späda nässlor
5 dl vispgrädde
2-3 dl kycklingbuljong
3 schalottenlökar
Några nypor vetemjöl
Salt
Färskmalen svartpeppar

Med ett enklare gnällande tog jag fram de nyplockade brännässlorna och klippte bort de tjockare stjälkarna. Nässlorna med sin gröna glans intog durkslag och sköljdes noga i kallt vatten.
Kycklingbuljongen från ett tidigare kok plockades fram från frysen och lades i en gryta på låg värme för att tinas. Då jag hade fryst in buljongen i den behållare man normalt har istärningar i så var det enkelt att dosera hur mycket jag ville ha samt att buljongen tinade snabbare.
Kycklingbuljongen hade tinat och grädden tillsattes i lagom hast och det hela fick koka upp och sedan stå och sjuda ett tag till gräddens runda smak hade tilltagit.

Löken hackades grovt och frästes hastigt i lite smör för att sedan få sällskap av nässlorna som också fick fräsa med en stund. Några nypor vetemjöl tillsattes för att skapa lite redning och sedan hälldes gräddkoket över och det hela fick koka upp och sedan sjuda ytterligare några minuter.

Stavmixern med sina rotorblad startades upp och gjorde sitt i grytan. Då hela rasket var lent och lätt skummat var jag nöjd och påbörjade avsmakningen med salt och peppar.

Jag blir lika glad varje gång jag inser att maten smakar så bra endast med naturliga råvaror. Här liksom i många andra rätter räcker det med lite salt och peppar för att lyfta fram smakerna, resten kommer från buljong och naturen.

Jag har hört att man inte skall äta nässelsoppa allt för ofta då det är extremt mycket järn i vilket är bra i en dos som denna. Jag hade dock gärna ätit den här delikatessen en gång per månad om det var möjligt. Så enkelt och så gott.

Jag serverade den med en ägghalva och några droppar tryffelolja och med det sagt så ger jag den här rätten 9 monstruösa gjutjärnsgrytor av 10 möjliga.

Passa på nu när nässlorna är späda och nygrodda om du skall göra denna härliga sommarsoppa.

Lämna en kommentar

3 Kommentarer

kajomida - 10. May, 2012 - Reply

Tänk, nässelsoppa pratade jag om häromdagen… Det är nog 30 ar sedan jag at det sist – och det var ju sa gudagott!! *Fuskgör* nagot liknande ibland; använder (fryst) spenat med lite grädde och muskat i och sen ägghalvor. Det smakar ocksa bra men en hemmagjord nässelsoppa smakar hundra ganger bättre. Fast det ser lika fint ut ;-)

sissela segergren - 26. May, 2013 - Reply

Hej! Bra med recept på nässlor!

Men lite tips: på Livsmedelsverkets sida om järn står inget om att man kan få i sig för mycket, däremot att många får behov av extra tillskott. Järnupptag från livsmedel är också olika, beroende på i vilken kombination det intas. Kaffe och te (polyfenoler) tex, sänker upptaget, medan apelsiner (vitamin C) höjer det. se mer på:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt–mineraler/Jarn-/

Vidare:

http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Varfor-behover-barn-sa-mycket-jarn-och-hur-far-de-tillrackligt/

här ovan står det att barn bör äta järnberikad mat, samt att kroppen har svårare att ta upp järn som finns i vissa livsmedel. Exemplet som ges är vegetabilier.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/

här ovan står det mer om rekommenderat intag av vitaminer och mineraler, samt att polyfenoler eller fytinsyra minskar upptaget av järn från kosten. i länken nedan står det var dessa ämnen ingår (kaffe, te, vin, samt spannmålskornens skaldelar, bl.a.)

http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Vilka-faktorer-hammar-respektive-stimulerar-jarnupptaget/

I länken om järn (se överst) står det att fertila kvinnor (som blir av med blod, d.v.s. järn, när de menstruerar och bär/föder barn) behöver 15 milligram järn om dagen. Gravida behöver mer. Om man söker på nässlors näringsinnehåll:

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=349

står det att 100 gram nässlor, alltså växten, innehåller 10 milligram järn. Vid tillagning förändras ofta näringsinnehållet, p.g.a. exempelvis uppvärmning. Det finns även ett exempel på nässelstuvning:

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2080

där samma mängd, 100 gram, bara innehåller 6,71 milligram järn.

Ens mormor kan tala om för en att inte plocka nässlor där ladugårdar eller gödselhögar är, eftersom marken har en högre nivå av kväve, som nässlor är bra på att ta upp.

här är länk till samma kockråd på sveriges radio:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2416&grupp=13529&artikel=2838949

gulligt om vad kväve är:

http://www-vaxten.slu.se/ekologi/kvave.htm

Förnuftet säger en att inte plocka nässlor vid en bilväg, då avgaser förgiftar. Ett exempel på det kan läsas här:

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Privat/Kundservice/Fr%C3%A5gor+och+svar/Milj%C3%B6fr%C3%A5gor/D8A7280CD242DAFDC1257AB400434B82

Och om nässlor fungerar som spenat, som kocken ovan tycker, skall den inte värmas upp flera gånger då det naturligt förekommande nitratet kan omvandlas till nitrit (precis som kvävet), vilket har negativ effekt på människor, mest barn. Läs om det här:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Skadliga-amnen-vid-tillagning/Skadliga-nitrosaminer1/

och lite till här:

http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Kan-man-ata-uppvarmd-spenat/

Men annars får du nog äta hur mycket nässlor du vill.

Henrik Bladh - 29. May, 2013 - Reply

Tack för info :)